Revista “DESCOPERĂ”, nr. 12 din 2004

Rubrică de Daniel Nicolescu

Cornel Constantin Ciomâzgă
LUCRAREA

Izvodită din înţelepciune, cucernicie şi pace lăuntrică şi aşezată pe hârtie după vremelnica retragere a autorului în chiliile unor mănăstiri, Lucrarea s-a împlinit editorial după chipul şi sufletul textului: aerisită, gravă fără solemnitate, cu o paginaţie şi un aspect grafic ce rezonează cu bucoavna cumpănită într-o tiparniţă bisericească.

Cornel Constantin Ciomâzgă, părintele acestei alcătuiri, este un prestigios jurnalist (redactor la Zig-zag şi Tinerama, redactor-şef al primului post de radio particular din România – Fun-Radio –, fondator al societăţii Romanian Advertising Media), profesor de jurnalism şi autor de filme documentare, cu un parcurs biografic pe cât de sinuos, pe atât de spectaculos. Şi-a câştigat existenţa, la început, din meserii umile (în măsura în care, pentru spiritul său creştin, o meserie poate să fie umilă), a studiat regia de teatru şi film şi a început să se instruiască, apoi, ca autodidact, în domeniile psihologiei şi teologiei. Cartea de faţă este “o tragică secvenţă din apatica mărşăluială în care traversăm această Vale a Suspinelor, Viaţa!”

Mai mult, am spune noi, este o înaintare pe întortocheatele cărări ale spiritului, un excurs iniţiatic dospit vreme de doisprezece ani în tainiţele minţii şi pecetluit tot atâta vreme în tăcere. Pornit pe calea descoperirii rânduielilor sacre ale vieţii monahale şi călcând pe treptele înţelegerii şi izbăvirii creştine, autorul peripatetizează cu ton molcom şi ne împărtăşeşte cu generozitate experienţele lui mistice.

Talentul său literar slujeşte cu devoţiune unei admirabil de sincere credinţe în Dumnezeu şi în cele sfinte: “Toaca, toaca, toaca! O scândură atârnată pe orizontală, intersectându-se mirabil cu verticala omului. Omul care, de data asta, nu mai bate piroanele în carnea dumnezee, ci cu ciocanele, lovind în alternanţe măiestrite, imnuri de rară slavoslovie înalţă. Semn al biruinţei veşnice, adusă de pomul binecuvântat care a ţinut rodul vieţii, cel care ne-a mântuit de moartea păcatului. Omul şi lemnul se întreţes în această închipuită răstignire, întocmind Chipul Crucii!”