Cotidianul ZIUA DE IAŞI, 2 iulie 2004

Rubrica “SOCIAL”, articol realizat de Dan Postolea

“Lucrarea” cunoscutului ziarist Cornel Constantin Ciomâzgă a fost lansată în Iaşi

“Depinde doar de noi să ne aşezăm în <lucrarea> lui Dumnezeu sau în <lucrarea> Daimonului”, aceasta este marea lecţie pe care, prin această carte şi prin întâlnirile cu cititorii, încearcă să o transmită Cornel Constantin Ciomâzgă

Romanul “Lucrarea” al cunoscutului ziarist Cornel Constantin Ciomâzgă, editat recent în condiţii excelente de Editura ZIUA, a fost lansat aseară şi în Iaşi, la Casa de Cultură a Municipiului din Parcul Copou, în prezenţa autorului şi a numeroase personalităţi ale mediului cultural-universitar ieşean.

Cel mai bine vândut roman din ultimele luni, conform topurilor de specialitate, şi unul dintre cele mai valoroase romane româneşti din ultimii ani, după cum au apreciat criticii literari şi reprezentanţii mass-media, “Lucrarea” respectatului ziarist nu constituie doar un simplu eveniment editorial. Carte “grea”, mustind de înţelesuri şi provocări, carte care pune întrebări şi învaţă fără a urmări explicit acest lucru, “Lucrarea” este rodul şi expresia experienţei capitale a unui om, aceea a retragerii treptate din “această ţesătură comunitară atât de tentantă” pentru regăsirea de sine şi căutarea lui Dumnezeu. “În <Cuvântul înainte> al cărţii, autorul ne avertizează că <aceasta nu este o carte>. Îmi permit să-l contrazic. Aceasta este o carte, una foarte bună, este o carte de învăţătură şi un roman de tip iniţiatic”, a apreciat profesorul şi scriitorul Liviu Antonesei, subliniind totodată valoarea scriiturii şi originalitatea cărţii.

La rândul său, profesorul şi criticul literar Alexandru Dobrescu a apreciat caracterul confesiv al “Lucrării”, precum şi reflecţia adâncă la care aceasta îl obligă pe cititor. “Dincolo de numeroasele personaje şi teme, de pagini de eseu, de citate din Biblie şi din Sfinţii Părinţi, există o confesiune.

Avem în aceste 300 de pagini o experienţă personală, o incursiune în el însuşi, din care fiecare cititor ia ceea ce vrea… Este o carte densă, o carte care te obligă să reflectezi, o carte care îţi pune întrebări”, a comentat Alexandru Dobrescu. Apreciind că proza, ca şi poezia, nu poate şi nu trebuie să fie explicată, cu atât mai puţin de către autor, Cornel Constantin Ciomâzgă s-a arătat prea modest în a vorbi despre conţinutul “Lucrării” sale, preferând să o survoleze, vorbind însă cu înţelepciune şi smerenie despre credinţă, descoperirea lui Dumnezeu, Diavol, viaţă, sfinţi, lumea contemporană ş.a.m.d.

Dincolo de aceasta, câteva lămuriri despre titlu şi intenţie: “De ce <Lucrarea>? Suntem în permanenţă într-o lucrare a lui Dumnezeu şi, în acelaşi timp, într-o lucrare a Daimonului, o lucrare din care nu ieşim nici o clipă. Depinde de noi să ne situăm într-o lucrare sau în alta”, a afirmat Cornel Constantin Ciomâzgă, dându-le cititorilor şi ascultătorilor săi un singur sfat, un singur răspuns la întrebarea “Ce ar trebui făcut?”: “Gustaţi şi vedeţi, căci bun este Domnul!”